Jak rozwinąć salon kosmetyczny?

Czy wiesz już, w jakim tempie chcesz rozwinąć swój salon kosmetyczny lub SPA? Pracowałem nad tym z jedną z moich podopiecznych. Kiedy pojawia się TEN moment, zapala się zielone światło i pojawia się pytanie: Możemy iść dalej? 

Kamienie milowe w branży BEAUTY&SPA

W zarządzaniu projektami możemy się spotkać z takim twierdzeniem jak „kamień milowy”. Czym on jest? Kamień milowy to zestaw zadań niezbędnych do realizacji jakiegoś punktu przełomowego w projekcie, czyli w naszym przypadku w rozwoju biznesu. Co najważniejsze, każdy indywidualnie określa, co według niego jest znaczące w całej drodze rozwoju. 

Przykładowe kamienie milowe:

  • Odpowiednie zagęszczenie grafiku
    Kamieniem milowym w tym przypadku będzie odpowiednio dużo pracy, czyli obłożenie grafiku utrzymujące się w okolicach 70%. Wtedy pojawia się lampka, która sygnalizuje, że najwyższa pora rozwinąć salon kosmetyczny i zacząć szukać dodatkowych rąk do pomocy. Nie można czekać do ostatniej chwili, gdy obłożenie będzie rosło. Wtedy może być już za późno.
  • Finanse
    Kolejnym kamieniem mogą być aspekty finansowe, czyli to, jakie obroty generujesz. Jestem zdecydowanym zwolennikiem zachodniego podejścia do finansów. Target roczny rozbijam na miesięczny, który jest powiązany z sezonowością różnych usług. Idąc dalej, mogę to podzielić na target tygodniowy, a później dzienny. Stosując ten proces do każdego pracownika sprawisz, że będzie wiedział do czego dąży i jaki jest jego cel.
    Z jednej strony jest to doskonały motywator i zachęta do sprzedaży produktów detalicznych, o których większość naszej branży zapomina. Z drugiej strony rodzi w głowie Twojego pracownika myśl, że skoro ma już klienta to może warto zaproponować mu jakąś rozbudowę zabiegu np. o dodatkową ampułkę. Dzięki temu nastrajasz głowę swoją i pracownika do koncentracji nad tym.
  • „Nie mieścimy się”
    Ten kamień dotyczy braku miejsca, jednak tutaj należy być ostrożnym. Czasami jest tak, że nie mieścimy się ze względu na mało rentowne zabiegi. To znaczy, wykonujesz dużo zabiegów, które przynoszą Ci niewielki zysk lub musisz do nich dokładać. Inwestując w to bez kalkulacji, możesz bardzo dużo stracić. A w efekcie zamiast rozwinąć salon kosmetyczny, robisz krok wstecz.
  • Jak długo chcesz pracować jako właściciel?
    Z mojego doświadczenia wynika, że dużo osób, które zaczynały stricte rzemieślniczo – jestem kosmetologiem, założyłam salon – dochodzą do momentu, gdy mają dość. Są osoby, które pracują 200h wykonując zabiegi. Pytanie: Czy to jest droga dla Ciebie? Dlatego warto się nad tym zastanowić i ustawić sobie pułap – górną granicę przepracowanych godzin, której nie chcesz przekraczać. W sytuacji, gdy zaczynasz się zbliżać do tego momentu, możesz myśleć o wdrażaniu nowego pracownika. Oczywiście są miejsca, które nie chcą zatrudniać ludzi – co jest według mnie ryzykowne, ale szanuję to. 

Jak to wygląda w Twoim biznesie?

Należy się zastanowić nad tym, o czym mówiłem jakiś czas temu, czyli: Gdzie chcesz dojść i gdzie widzisz swój biznes w przyszłości? Na podstawie tego i Twojej granicy, musisz podejść do tego od tyłu. 

Co muszę zrobić, żeby tam dojść?

Muszę mieć zespół 10-cio osobowy. Teraz jesteś sam, ale co dalej? W jakim momencie stać Cię na nowego pracownika? W jednej z moich firm pracuję na modelu, który uzależniony jest od parametru finansowego. Zaczynam generować nadwyżkę w momencie, gdy:

  • zeruję się z kosztami,
  • zarabiam tyle, aby utrzymać siebie, pracowników, zapłacić koszty stałe.

To jest dla mnie sygnał, że możemy się rozwijać. Pojawia się zielone światło i wtedy puszczam rekrutację, ponieważ wiem, że stać mnie na zatrudnianie ludzi. Jest to jednak coś, czego osoby z naszej branży się boją. Znam ludzi, którzy prowadząc biznes dobrze zarabiają, ale boją się zatrudnić kogoś, kto będzie za nich np. przygotowywać gabinet, liczyć magazyn, prowadzić CRM’a, czy zajmie się prostymi zabiegami. 

Jak długo chcesz być w fazie, gdy jesteś samowystarczalna? Pamiętaj, że ta sytuacja odbija się na całym biznesie. Zajmujesz się zabiegami i nie masz czasu uporządkować biznesu, stworzyć procedur i zrobić coś od strony technicznej. Koncentrujesz się na zabiegach, bo masz wydatki i zobowiązania. Co nie jest do końca dobre i raczej bym tego nie polecał. 

Podsumowanie

Reasumując, na początku musisz zastanowić się, jak ma wyglądać Twój biznes. Później należy rozbić to na etapy, aby wiedzieć, kiedy będziesz mogła się rozwijać. Dajmy na to, że tym momentem będzie to 10-cio osobowy zespół. Wtedy każdym etapem będzie zatrudnienie jednego pracownika. Jednak zanim to zrobisz, musisz to wszystko wyliczyć, czyli zastanowić się nad tym jaką nadwyżkę musisz generować, aby było Cię na to stać. 

Mając to wszystko możesz określić swoje kamienie milowe i działania, które do tego Cię doprowadzą. 

Pamiętaj, że to Twój biznes i Ty jesteś za niego odpowiedzialna. Jeśli chcesz coś w nim zmienić, zacznij działać. 

Ponieważ SPAtoBIZNES. życzę Ci wSPAniałego biznesu. 

<KLIKNIJ> do materiału video, o którym dzisiaj mowa.

Co możesz zrobić dziś, żeby jutro prowadzić lepszy biznes? 

Pomyśl o sprzedaży!

ZACZNIJ DZIAŁAĆ!

Zdobywaj nowych klientów, zwiększaj obroty swojego biznesu!

Wskazówki? Bardzo proszę:

  1. Śledź mnie na YouTube i blogu, gdzie znajdziesz więcej treści, które pomogą Ci prowadzić rentowny biznes.
  2. Odbierz dostęp do trzech merytorycznych materiałów video o sprzedaży w salonie <KLIKNIJ>
  3. Umów się na bezpłatną konsultację 1 na 1 i porozmawiajmy o Twoim biznesie <KLIKNIJ>

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *