Jak zarabiać w salonie kosmetycznym?

Zastanawiasz się, ile zarabiasz na minutę? W jaki sposób sprawdzić opłacalność danego zabiegu? Które zabiegi powinniśmy promować, a które niekoniecznie? Dzisiaj opowiem, co należy zrobić, aby zarabiać więcej w salonie kosmetycznym. 

Zarządzanie ofertą pod kątem opłacalności 

Jeżeli pracujesz w branży to wiesz, że sprzedajemy czas. Każdy klient, który przychodzi na zabieg, ostatecznie płaci nam za czas jego wykonania. Istnieją na świecie salony, które opierają się wyłącznie na wycenie czasu pracy terapeuty. Idąc do takiego miejsca płacisz za np. 1,5 godziny terapeuty bez względu na to, czy wykona on zabieg na twarz, czy może masaż kamieniami. Gdy miałem swój salon, zastanawiałem się nad wprowadzeniem takiego rozwiązania. Jednak doszedłem do wniosku, że Polska to jeszcze niedojrzały rynek. 

Sprzedajemy czas, ale jednak z uwzględnieniem zabiegu – koszta zabiegowe zazwyczaj są inne w przypadku różnych zabiegów. Dlatego warto jest zrobić sobie podsumowanie, aby sprawdzić co, jest najbardziej opłacalne. Dzięki temu dowiesz się, na czym powinnaś się skupić, aby zarabiać więcej w salonie kosmetycznym lub SPA.

Najczęściej popełnianym błędem, jest przekonanie, że im droższy zabieg tym więcej na nim zarabiamy. Łatwo wpaść w taką pułapkę, jeśli nie wyliczamy dokładnie kosztów zabiegowych. Nie znając zyskowności, może się okazać, że zabieg, który kosztuje 200 zł daje nam mniej zysku, niż zabieg sprzedawany za 160 zł. 

Rozbicie ceny na minuty 

To rozwiązanie, które sam bardzo często stosuje z moimi podopiecznymi. Z jednej strony, jeżeli porównujemy cenę zabiegu A, B i C, to patrząc na zyskowność danej usługi, otrzymujemy parametr jako zabieg. Zabieg A trwa 50 minut, B 75 minut, a C 90 minut. To, że jeden zabieg jest bardziej zyskowny od drugiego, nie oznacza, że ostatecznie wydajność czasowa jest na tym samym poziomie. Rozwiązaniem tego problemu jest podzielenie zysku danego zabiegu przez czas, który wymaga jego realizacja. Biorąc zabieg, na którym zarabiamy 60 zł, dzieląc go na 60 minut, wychodzi nam zysk rzędu 1 zł na minutę. 

Jeżeli stworzysz podsumowanie całej oferty zabiegowej lub usług, nad którymi się zastanawiasz i zamkniesz to w tabeli kalkulacyjnej – otrzymasz parametry kosztowe. Dzięki temu ostatecznie policzysz zysk na minutę, z każdej pozycji w tabeli. Reasumując będziesz wiedziała, które zabiegi są opłacalne, a w efekcie, co powinnaś promować. 

4 kategorie zabiegów

  1. Zabiegi gwiazdy, czyli te, na których zarabiasz najwięcej i cieszą się największym zainteresowaniem. Z nimi zasadniczo nie ma nic do zrobienia. 
  2. Zabiegi, których robimy bardzo dużo, ale nie dają one nam dużego zysku. 
  3. Bardzo opłacalne zabiegi, ale wykonywane bardzo rzadko. 
  4. Najgorsza kategoria, czyli zabiegi, które wykonujemy bardzo rzadko i bardzo mało na nich zarabiamy. 

Na podstawie tego zestawienia, czyli przeliczenia kosztu na minutę, jesteś w stanie skategoryzować zabiegi i zastanowić się co z tym zrobić. Masz cztery możliwości: 

  1. Promować zabieg,
  2. Zwiększyć jego wartość, podnieść cenę i uargumentować, dlaczego klient powinien za niego więcej płacić,
  3. Nic z nim nie robić,
  4. Usunąć ten zabieg ze swojej oferty.

Praca domowa 

Zrób zestawienie swoich usług. Podziel zysk z danego zabiegu przez czas jaki jest potrzebny na wykonanie tego zabiegu. Dzięki temu masz gotową ściągę, aby zaplanować ofertę zabiegową. A w efekcie zarabiać więcej w salonie kosmetycznym. 

Dlaczego, jest to takie ważne?

Dużo osób w naszej branży patrzy na to taktycznie i krótkoterminowo. Wychodzą z założenia, że nie zatrudnią nowej osoby, ponieważ będą musiały ją uczyć. Dlatego wolą wybrać kogoś z doświadczeniem. O te osoby, jak dobrze wiemy, jest niezmiernie trudno na rynku.

Jeżeli wykonujesz np. manicure hybrydowy i na czysto zarabiasz na nim 10 – 15 zł. Żeby wdrożyć nową osobę, poświęcisz na to (powiedzmy) 10h tygodniowo. Taka osoba da Ci 160h zabiegowych, czyli duży wymiar czasu do tego, aby zarabiać więcej i zwiększać obroty droższymi zabiegami. W perspektywie 3-6 miesięcy co da Ci większy przychód? Zrobienie tych zabiegów za 150zł tygodniowo, czyli zarobienie przez 3 miesiące 1800 zł? Czy poświęcenie tego czasu na nowego pracownika, który daje Ci 160h i możliwość wykonywania zabiegów, na których zarabiasz 50zł Zachęcam Cię do zastanowienia się nad priorytetami aby nie wpaść w pułapkę codzienności, grafiku, terminarza. Czyli momentu, gdy nie masz czasu na budżet, szkolenia, marketing. Nie masz czasu na nic, bo musisz obsługiwać klientów. 

Sprawdzając zyskowność zabiegów okazuje się, że warto zrezygnować z niektórych usług kosztem inwestycji w ujęciu strategicznym w biznes. Właśnie temu służy wcześniej opisana przeze mnie tabela. 

Pamiętaj, że to Twój biznes i Ty jesteś za niego odpowiedzialna. Jeśli chcesz coś w nim zmienić, zacznij działać. 

Ponieważ SPAtoBIZNES. życzę Ci wSPAniałego biznesu. 

<KLIKNIJ> do materiału video, o którym dzisiaj mowa.

Co możesz zrobić dziś, żeby jutro prowadzić lepszy biznes? 

Pomyśl o sprzedaży!

ZACZNIJ DZIAŁAĆ!

Zdobywaj nowych klientów, zwiększaj obroty swojego biznesu!

Wskazówki? Bardzo proszę:

  1. Śledź mnie na YouTube i blogu, gdzie znajdziesz więcej treści, które pomogą Ci prowadzić rentowny biznes.
  2. Odbierz dostęp do trzech merytorycznych materiałów video o sprzedaży w salonie <KLIKNIJ>
  3. Umów się na bezpłatną konsultację 1 na 1 i porozmawiajmy o Twoim biznesie <KLIKNIJ>

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *