lokalizacja salonu kosmetycznego

Czy sprawdziłaś swój rynek? Czy sprawdziłaś otoczenie biznesowe, w którym się znajdujesz? Dzisiaj się tym zajmiemy, czyli podpowiem Ci, jak szybko i prosto możesz sprawdzić wygląd swojego rynku.

Wróćmy jednak do początku – Jak wygląda proces zakładania salonu, wyceny usług? Zazwyczaj opiera się to na procesie „Ja też”, czyli patrzymy jakie ktoś ma ceny, usługi. Ja tez mam podobne ceny, podobne usługi, podobną stronę . Ja też jestem taki sam, czyli w sumie nijaki. 

Jak zatem dobrze to zrobić?

 

Lokalizacja

Pierwszym krokiem jest zwrócenie uwagi na lokalizację. Zastanów się nad tym, gdzie planujesz założyć swój salon, lub gdzie już jesteś. Zrób zestawienie najbliższej konkurencji. Jednak kim jest twoja „najbliższa konkurencja”? Z jednej strony jest to wszystko co zabiera czas i pieniądze. Z drugiej natomiast wchodząc w branżę, są to oczywiście inne salony, obiekty kosmetyczne, które świadczą podobne usługi do Twoich.

 

Rynek – jak go sprawdzić w kilku krokach

Zawsze wychodzę od pytania – Gdzie jest mój klient? Zastanawiam się skąd jest w stanie do mnie przyjechać. W mieście jest z tym kłopot, ponieważ mamy samochody, komunikację i bez problemu możemy pojechać na drugi koniec miasta. 

  1. Odległość

    Ustal sobie okrąg w promieniu 2 do 5 km, ponieważ ludzie cenią sobie okolicę. Skoro mogę skorzystać z salonu obok mojego domu, to po co mam tracić czas na dojazd? Najszybszym sposobem jest wykorzystanie w tym kroku GoogleMaps.

  2. Analiza konkurencji

    Sporządź sobie prostą tabelkę. Podziel ją na 3 kolumny: nazwa, usługi i cena. W taki sposób porównasz średnią rynku, czyli w jakich cenach oferowana jest dana usługa. Ceny to zdecydowanie temat na dłuższy wywód. Jednak powinny one oscylować 10/20% w górę lub w dół względem konkurencji. Nie powinny się one wybijać, tworząc pozór luksusu.

    Jestem zdania, że lepiej sprzedawać usługi po cenach rynkowych lub wyższych i po prostu mieć co robić, niż marzyć o wysokich cenach, luksusowych klientach,         a w ostateczności salon stałby pusty.

     

  3. Sprawdzenie marketingu

    Sprawdź social media, czyli profile na faceboku, instagramie swojej konkurencji. Dzięki temu dowiesz się jaki kanał przekazu stosuje.

    – Wejdź na social media konkurencji, prowadzą je lub nie.
    –  Jeśli tak, zwróć uwagę- W jaki sposób? Czy Twoja konkurencja stosuje rozwiązania, dzięki którym pogłębia interakcję między odbiorcą? Mogą to być zdjęcia zespołu, pytania, dyskusja.
    A może opiera się to jedynie na wrzucaniu zdjęć i tworzeniu portfolio?

    Czasy suchego portfolio już dawno się skończyły. Teraz, gdy mamy masę miejsc, które oferują bardzo podobne usługi do naszych, to zdecydowanie musimy się czymś wyróżnić.

    – Jak wygląda marketing? Strona internetowa, social media. Czy budują bazę mailową? Czy posiadają bloga, gdzie dzielą się wiedzą i radą?

     

  4. Wady i zalety konkurencji

    W excelu lub po prostu na kartce spisz plusy i minusy danej firmy. Jeżeli mam salon X piszę co mi się podoba, a co nie. Na podstawie listy największych konkurentów, zbierając to razem będziesz w stanie odpowiedzieć na pytanie – Dlaczego klient ma wybrać właśnie mnie? Co sprawi, że wyróżnię się z rynku?

    To jest częsty problem naszej branży. Mamy salon, klientów rekomendacje, ale bardzo rzadko zastanawiamy się nad tym – Na ile różnimy się od konkurencji? Dla kogo będziemy, jedynym, rozsądnym wyborem. 

 

Na podstawie tych kilku, relatywnie prostych rzeczy, które możesz zrobić dosłownie w 10/20 minut jesteś w stanie określić pewne elementy, obszary, w których możesz wyróżnić się dla klienta. Na poziomie percepcji, marketingu już te działania pozwalają Ci wejść wyżej niż konkurencja i – wyróżnić się i odczarować rynek.

 

Test marketingowy 

Chciałbym Cię zachęcić do zrobienia testu marketingowego. Zastanów się na ile będzie wyróżniać się twoja strona, czy profil, gdy usuniesz z niej logo i nazwę. Czy nadal wiadomo, że to jesteś Ty? Treści, wygląd, komunikacja – czy klient nadal wie, że to jest twój salon? Test ten pozwoli Ci sprawdzić, czy jesteś jednym z kilkunastu, kilkudziesięciu salonów, które niczym się nie różnią. 

 

 

Zachęcam Cię do autokrytycznego spojrzenia na Twój marketing. Czy rzeczywiście odrobiłaś pracę domową i dokładnie to przeanalizowałaś? Czy jednak spisałaś pracę od koleżanki i jesteś taka jak wszyscy? 

Nie zapomnij o zrobieniu prostej tabelki z podsumowaniem cen usług, aby określić przedział cenowy, po którym się poruszasz. A dodatkowo z Twojej strony, jako klienta plusów i minusów. Dobrze jest w to zaangażować, kogoś kto nie jest z branży – partnera, mamę, koleżankę. Zapytaj go o to co mu się podoba, czego mu brakuje. 

Jeżeli tak zrobisz i poświęcisz na to trochę czasu to nagle się okaże, że w prosty i niekosztowny sposób jesteś w stanie wyróżnić się i przemodelować to, co robisz obecnie. Mam nadzieję, że rynek nie jest już dla Ciebie tajemnicą. Czas zacząć działać, aby być bardziej rozpoznawalnym. Moim zdaniem warto. 

 

SPAtoBIZNES, więc życzę Ci wSPAniałego biznesu. 

 

<KLIKNIJ> do materiału video, o którym dzisiaj mowa.

 

Co możesz zrobić dziś, żeby jutro prowadzić lepszy biznes? 

Pomyśl o sprzedaży!

ZACZNIJ DZIAŁAĆ!

Zdobywaj nowych klientów, zwiększaj obroty swojego biznesu!

Wskazówki? Bardzo proszę:

  1. Śledź mnie na YouTube i blogu, gdzie znajdziesz więcej treści, które pomogą Ci prowadzić rentowny biznes.
  2. Odbierz dostęp do trzech merytorycznych materiałów video o sprzedaży w salonie <KLIKNIJ>
  3. Umów się na bezpłatną konsultację 1 na 1 i porozmawiajmy o Twoim biznesie <KLIKNIJ>

 

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *