fbpx
marketing salonu kosmetycznego i spa

Marketing salonu kosmetycznego i spa: dowiedz się jak sprawdzić czy akcja promocyjna była sukcesem czy porażką.

O tym, że marketing salonu kosmetycznego i spa jest bardzo istotny nie muszę wspominać. Mimo to, część osób świadomie z niego rezygnuje (podejrzewam, że wynika to z braku pomysłu jak to zrobić). Twierdzą, że mają odpowiednio dużo klientów, doskonałą kadra, fantastyczna usługi i nie potrzebują reklamy.

Czy na pewno jest to słuszne podejście?

Po zrealizowanej akcji promocyjnej często spotykam się z tym, że mało osób wyciąga jakichkolwiek wnioski z przeprowadzonych działań. Mało kto ocenia, czy jego marketing salonu kosmetycznego lub spa jest skuteczny. Często podsumowanie takiej akcji opiera się na subiektywnej ocenie liczbie wykupionych zabiegów lub promowanych produktów. Ewentualnie zwracamy uwagę na to jaki obrót wygenerowaliśmy.

 

Czy na tej podstawie jesteśmy w stanie określić czy dana akcja promocyjna zakończyła się sukcesem? Niestety nie.

Doskonale sprawdza się powiedzenie „Jeżeli nie masz pomysłu na Marketing, daj rabat”. Widzę takie podejście bardzo często. Może nam się wydawać, że czegoś sprzedaliśmy dużo, lub wykonaliśmy dużo jakichś zabiegów, a mimo to akcja nie może zostać uznana za opłacalną. To będziemy wiedzieć dopiero wtedy, gdy umieścimy cyfry w budżecie, tabelkach i wszystko policzymy. Podobnie wygląda sytuacja z obrotem jaki wygenerował nasz salon lub obiekty SPA. Możemy wygenerować większy obrót jednak też musimy sprawdzić i porównać wygenerowany obrót do historii finansowej (idealnie, jeżeli porównamy go do wcześniejszych lat w podobnym okresie czasu). W obu sytuacjach, na wspomnianych danych nie jesteśmy w stanie prawidłowo ocenić czy akcja promocyjna zakończyła się sukcesem czy nie. Jak w takim razie to zrobić?

Dotyczy to wszystkich osób odpowiedzialnych za wyniki finansowe biznesu BEAUTY & SPA. Skorzystają z tego osoby zarządzające takimi miejscami, przede wszystkim menadżerowie i właściciele. Zyskają też argumenty na przyszłość gdzie i w co inwestować budżet na reklamę (lub go wywalczyć jeżeli jeszcze go nie ma).

Czy mając listę kilku konkretnych wskaźników na którą musisz zwracać uwagę, łatwiej by ci było określić skuteczność podejmowanych akcji? Jeżeli wiesz który z tych wskaźników jest na odpowiednim poziomie, a który jest poniżej oczekiwań, łatwiej by ci było poprawić i udoskonalić działania kolejnym razem?

W jednym z wcześniejszych artykułów związanych z marketingiem salonu kosmetycznego lub spa, pisałem o tym jak poprawnie zaplanować akcję promocyjną naszego biznesu (znajdziesz go tutaj >>KLIKNIJ<< )

 

Czas na analizę, czyli wyciąganie wniosków.

Po wprowadzeniu tego prostego systemu oceny akcji promocyjnych będziesz w stanie uzyskiwać lepsze efekty, dzięki czemu przyciągniesz więcej klientów i wygenerujesz większe obroty.

Działania biznesowe oparte na sprawdzonym i edytowalnym schemacie, można porównać do jazdy samochodem z nawigacją. Masz ustalony cel, wiesz, gdzie chcesz dojechać ale nie wiesz jak to zrobić. Wpisujesz adres w nawigację i dostajesz porady krok po kroku: co masz zrobić, żeby tam trafić. czy zdarzyło ci się kiedyś źle pojechać na włączonej nawigacji? Wtedy nawigacja od razu każe ci zawrócić lub skręcić, żeby szybko wrócić na wcześniej obraną trasę. Taką nawigację w biznesie może być albo mentor/doradca biznesowy – osoba, która pomaga ci utrzymać obrany kurs (tym właśnie zajmuję się na co dzień) – albo właśnie analizy, czyli wnioski z wcześniejszych działań.

 

Zanim będziesz czytać dalej, zapisz się na mój newsletter dedykowany osobom zarządzającym z branży BEAUTY & SPA.

 

 

Jak w takim razie zmierzyć skuteczność przeprowadzanych akcji promocyjnych? Oto rozwiązanie:

Prosty schemat składający się z kilku kroków, które pokaże Ci czy przeprowadzona akcja była sukcesem czy porażką. Dzięki temu jesteś w stanie w ciągu kilku minut sprawdzić czy rzeczywiście podjęte działania promocyjne były dobrym pomysłem i przede wszystkim będą opłacalne. Co ważne, już w trakcie promocji jesteś w stanie dokonać zmian, ograniczyć lub zwiększyć budżet. Pamiętaj tylko, że sukces akcji promocyjnej lub jej opłacalność zależy od celu jaki obierzemy. Może to być cel krótko lub długoterminowy, niekoniecznie musi on być celem finansowym (!).

WAŻNE: każde miejsce, każda lokalizacja, każdy biznes jest odrobinę inny. Każdy może mieć inne cele biznesowe, które trzeba zmierzyć w inny sposób. Wszystkie nasze pomysły należy sprawdzić, przeanalizować, wyciągnąć z nich wnioski doskonalić. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie wypracować sprawdzone markety dla swojego biznesu. To, że coś u kogoś działa, nie oznacza, że wszędzie będzie tak samo. Pamiętaj o tym.

W tym artykule >>KLIKNIJ<< znajdziesz listę pytań, która pozwala na przygotowanie skutecznej akcji reklamowej. Mówię o tym dlatego ponieważ są tam pytania, które pomagają określić cel i oczekiwane rezultaty. Określisz też w jaki sposób chcesz zmierzyć efekty. Połowa pracy za Tobą!

 

Od tego zacznij:
  1. Wypisz cel główny i cele poboczne jakie chciałeś osiągnąć (jeżeli przygotowania były oparte na bazie wcześniejszego arkusza – już to masz, wystarczy przepisać).
  2. Określ, jak planowałeś zmierzyć ten rezultat – kiedy będziesz wiedzieć, że plan został zrealizowany?

 

Przykład:

Robiliśmy akcję promocyjną na nowy masaż „AROMA by PINO” – chcemy go wypromować. Wiemy z danych rezerwacyjnych, że osoby, które korzystają z tego masażu na niego wracają i chętnie kupują do niego dodatki.

Cel główny: 100 rezerwacji w ciągu najbliższych dwóch tygodniach

Cele poboczne: min. 30% dosprzedaży (rozbudowa masażu o peeling lub maskę) + rezerwacja kolejnej wizyty.

 

W tym przykładzie mamy następujące założenia:

Czas: 14 dni

Cel: 100 masaży

Cel dodatkowy: min 30 szt. Sprzedanych dodatkowych usług.

Efekt końcowy: powrót gości, którzy skorzystali z promocji, na kolejne usługi SPA w ciągu 2 miesięcy od daty zakończenia akcji.

 

Zebraliśmy dane, co dalej?

Marketing salonu kosmetycznego lub SPA kosztuje – należy zmierzyć ich efektywność. Jestem zwolennikiem policzenia kosztów jakie zostały poniesione na akcję i poszczególne działania. Dzięki podsumowaniu, jesteśmy w stanie je porównać do wygenerowanego przychodu. Sprawdzimy jak i czy akcja promocyjna przełożyła się na zysk, ponieważ będziesz wiedzieć ile na co zostało wydanych pieniędzy.

Zrób listę wszystkich wydatków poniesionych na reklamę, m.in.: koszt druku, koszt projektu graficznego, koszt reklamy na Facebooku, jeżeli byli zaangażowani w akcję Twoi pracownicy – ile Ciebie kosztowali itp.

Zmierzyliśmy już efektywność działań i ile % zakładanego planu zostało wykonane. Obliczyliśmy również koszt akcji i ile na niej zarobiliśmy, ponieważ podsumowaliśmy koszty.

 

Został jeszcze jeden bardzo ważny obszar!

Tym obszarem jest skuteczność kanału komunikacji – dzięki temu dowiemy się w jaki sposób powinniśmy się kontaktować ze swoimi klientami i która forma jest najskuteczniejsza (i najbardziej opłacalna). Sprawdzamy kanały komunikacji, które zostały użyte podczas akcji.

Jeżeli była reklama na FB – ile osób zobaczyło, ile kliknęło, ile zapisało się poprzez FB.

Drukowane były plakaty lub, np. była umieszczona reklama w prasie z podanym numerem telefonu – ile osób zadzwoniło z pytaniem o akcję promocyjną.

Jeżeli były rozdawane ulotki – ile osób się z nimi zgłosiło

 

Jak to sprawdzić?

Właśnie z tego względu duża część marketingu przeniosła się do Internetu. W sieci jesteśmy sprawdzić dokładną ilość wejść, kliknięć np. na przycisk zadzwoń, wysłanych wiadomości, koszt za kliknięcie i inne parametry, ponieważ mamy dostęp do narzędzi analitycznych. Jeżeli chodzi o reklamę off-line, tę standardową, żeby zmierzyć jej wydajność trzeba wcześniej to zaplanować, np. mieć dedykowany numer telefonu do akcji promocyjnych (jeżeli mamy materiały związane z akcją, podajemy tylko ten numer telefonu). Umieszczając reklamę drukowaną albo podajemy konkretną stronę www gdzie potem sprawdzimy liczbę wejść, albo podajemy tajne hasło uprawniające do skorzystania z promocji.

Niezależnie co wymyślisz – dobrze jest przygotować na ten czas zespół, przekazać im informacje i wytyczne + być może wdrożyć procedury na stałe, np.: kiedy przychodzi do nas pierwszy raz nowy klient zawsze pytamy „Skąd się Pani o nas dowiedziała, jak Pani do nas trafiła?”. Niby banał, ale bardzo dużo miejsc tego nie robi!

Żeby Ci uprościć zadanie i realnie pomóc wykorzystać zdobytą wiedzę, tutaj >>LINK<< znajdziesz gotowy arkusz do wydrukowania i mierzenia skuteczności akcji promocyjnej. O mierzeniu skuteczności promocji na Facebooku i Instagramie napiszę osobny, dedykowany artykuł.

Mając ten prosty schemat oceny swoich działań marketingowych zyskasz wiedzę co działało dobrze, co działało średnio, a co było beznadziejne. Przeniesiesz marketing swojego salonu kosmetycznego lub SPA na wyższy, świadomy poziom. Wyciągając wnioski jesteś w stanie ustrzec się przed popełnionymi błędami, udoskonalić obszary które, możesz i ponownie wykorzystać narzędzia, które się sprawdziły.

Takie działanie pozwala na przeprowadzenie skutecznych i rentownych akcji promocyjnych, zdobywanie nowych klientów i zwiększenia obrotu swojego biznesu. Poza tym zyskasz spokój, ponieważ będziesz wiedzieć co masz zrobić i pewność, że podjęte decyzje są odpowiednie.

 

Tutaj możesz pobrać gotowy plik do analizy: >>KLIKNIJ<<

 

Skąd wiem, że to działa?

Kiedyś popełniałem dużo błędów i niepotrzebnie wydałem dużo pieniędzy. Czytałem książki, chodziłem na szkolenia i się uczyłem. Nazywamy to doświadczeniem. Doświadczenie to suma błędów, wydanych pieniędzy i emocji towarzyszących temu procesowi. Ty na szczęście możesz uniknąć tych błędów korzystając z mojego doświadczenia. Ja już prowadziłem nieskuteczne akcje reklamowe, Ty nie musisz.

Ważne jest jeszcze to, że większość branży beauty tego nie robi. Z mojego doświadczenia wynika, że dużo osób woli zajmować się mało efektywnymi rzeczami. Są to codzienne czynności, które sprawiają większą przyjemność. Są łatwiejsze, niż praca nad biznesem, wyciąganie wniosków i planowanie. Co to oznacza dla Ciebie? Daj sobie szansę i wyprzedź konkurencję. Sprawdź i przekonaj się, że powyższy schemat po prostu działa.

Zachęcam Ciebie do jednej rzeczy: nie odwlekaj działania w czasie.

 

Dlaczego jest to ważne teraz?

Prawdopodobnie codziennie wydajesz jakieś pieniądze na reklamę. Codziennie obsługujesz klientów. Codziennie prowadzisz media społecznościowe i masz kontakt z ludźmi. Możesz to wykorzystać i sprawić, że będziesz mieć więcej klientów i sprzedaż więcej usług już od jutra! Zacznij prowadzić skuteczniejsze akcje promocyjne swojego gabinetu lub ośrodka SPA.

 SPA to BIZNES.

 

Jeżeli chcesz skutecznie zarządzać swoim biznesem, przyciągać nowych klientów i zwiększyć obroty swojego salonu lub SPA – kliknij w ten link i zobacz nad czym obecnie pracuję <<<LINK>>> Jest to projekt edukacyjny, który zmieni branżę BEAUTY&SPA.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o marketingu, przyciągać nowych klientów i zwiększyć obroty swojego biznesu – mogą Ci się przydać trzy rzeczy:

  1. śledź mojego Facebooka – sprawdź <KLIKNIJ>
  2. pobierz bezpłatny, 50-stronnicowy poradnik marketingowy – TOP BEAUTY MARKETING <KLIKNIJ>
  3. sprawdź tematykę najbliższych szkoleń biznesowych wyłącznie dla branży BEAUTY&SPA <KLIKNIJ>

 

Trzymam za Ciebie kciuki.

wSPAniałego BIZNESU!

1 thought on “Marketing salonu kosmetycznego i SPA – jak analizować działania marketingowe?”

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *