Pracownik salonu kosmetycznego

Czy jest sens zatrudniać ludzi, kiedy można robić wszystko samemu i spokojnie?

Dzisiaj postaram się odpowiedzieć na pytanie: Czy zatrudniać nowego pracownika salonu kosmetycznego?
Przeprowadziłem wiele rozmów z ludźmi z naszej branży i nie tylko… I jednoznacznie mogę stwierdzić, że bardzo boimy się zatrudniać nowych ludzi. Czy to jest słuszne podejście? 

Czy nowy pracownik jest potrzebny dla Twojego biznesu?

 

Zanim zaczniesz szukać nowych osób do swojego personelu, musisz zastanowić się nad kilkoma kwestiami:

1. Określ swój cel biznesowy i prywatny.

Jak chcesz, aby wyglądał Twój biznes?  Ile chcesz poświęcać czasu dla swojego biznesu?

To pierwsza wskazówka do tego, czy nowy pracownik  jest Ci w ogóle potrzebny.

2. Jak wygląda codzienność? 

Wiele osób, które się do mnie zgłasza z prośbą o wsparcie w poukładaniu biznesu, pojawia się w momencie zatrudniania ludzi. Ich salon się rozwija, ale wcale nie mają mniej pracy.

Gdy właścicielka wyjeżdża na wakacje, nagle się okazuje, że salon jest „pod kreską”. W sytuacji nagłej choroby musi dokładać do biznesu. Cała kadra, która miała zarabiać na siebie, salon, właściciela, reklamę i wiele innych celów finansowych, w ogóle nie jest opłacalna. 

Tutaj pojawia się dylemat. Właścicielka stwierdza, że nie chce poświęcać całego swojego życia na rozwój salonu. Nie chce poświęcać swojego czasu z rodziną. Nie po to przecież pracowała tyle czasu, aby być niewolnikiem swojego biznesu.

Moim zdaniem, pracownik jest po to, aby dać Ci możliwość pracowania mniej. 

Jeżeli Twoim celem jest posiadanie więcej czasu i spokoju, to nowy pracownik salonu kosmetycznego może Ci w tym pomóc. 

Oczywiście, wielokrotnie słyszałem, że nie ma odpowiednich ludzi na rynku.

Jednak, moje doświadczenie pokazuje, że takie osoby są!

Wyzwaniem jest przeprowadzenie rekrutacji, która przesieje chętnych na osoby warte Twojego zainteresowania i te, z którymi nie chcesz mieć nic do czynienia. 

Dochodzimy do wniosku:

Chcesz więcej czasu dla siebie? = Potrzebujesz nowego pracownika salonu kosmetycznego.

Jeżeli chcesz zostać na etapie rzemieślnika i liczysz się z tym, że pewnego dnia zamkniesz swój biznes i skończysz ze wszystkim na co pracowałaś – Okej – nowy pracownik nie jest Ci potrzebny. 

3. Kiedy zatrudniać nowych ludzi?

Skoro już wiesz, że powinnaś zatrudniać ludzi, po to aby to oni mogli na Ciebie zarabiać i zapewniać Ci więcej czasu, a Ty żebyś mogła być właścicielem biznesu… pojawia się pytanie: kiedy jest na to odpowiedni moment?

Zgodnie z praktyką biznesową, powinniśmy dążyć do tego, gdy obłożenie dochodzi do 70%. Wtedy należy zacząć proces rekrutacji nowego pracownika. 

Co zrobić, gdy Twoja sytuacja nie jest tak jednoznaczna i komfortowa? 

  • Wersja bezpieczna – to 70% obłożenia. Twój biznes się rozwija i masz zapełniony grafik. Widzisz, że personel zaczyna na siebie zarabiać i zaczynasz mieć nadwyżkę finansową. To jest ten moment, w którym zaczynamy się rozglądać za kolejną osobą, zwiększając tym samym ilość wykonywanych zabiegów.
  • Wersja ryzykowna – nie masz obłożenia i nadwyżki finansowej. Masz dobrze ułożony plan i wiesz, że to się na pewno uda. W związku z tym zatrudniasz nowego pracownika salonu kosmetycznego, zanim rzeczywiście Cię na to stać.
    Jest to bardzo ryzykowne i warto (w razie nieprzewidzianych trudności) mieć możliwość zapewnienia środków na pracownika.

Jak to wygląda: Twoja firma zarabia 5 tysięcy – bierzesz dwóch nowych pracowników, którzy kosztują Cię 8 tysięcy. Dzięki temu, zwiększasz swoje możliwości zarobkowe o 320 godzin, czyli dwa pełne etaty. Jesteś w stanie wygenerować odpowiednią nadwyżkę, żeby zgromadzić środki finansowe na opłacenie swoich nowych pracowników.
Jak wcześniej wspomniałem, jest to wersja ryzykowna. Sam, jako właściciel firmy raz wyszedłem na tym bardzo dobrze, a następnym średnio.

Dlatego kalkulacja ryzyka jest tutaj najbardziej istotna!

  • Wersja „laboratoryjna”, czyli kiedy masz dużą nadwyżką finansową, w której kilka tysięcy w jedną stronę, czy w drugą stronę, nie robi Ci większego znaczenia. Tutaj możesz się pokusić o to, aby zwiększyć na początku bardzo mocno koszty stałe i zatrudniać 3, 4, czy 5 osób.  W efekcie wdrażasz pracowników i stopniowo rozwijasz biznes, licząc się z tym, że pierwszy okres czasu – miesiące, lata – będziesz dokładać do swojego biznesu bardzo dużo.

Podsumowując: kiedy zatrudniać nowego pracownika?

  1. W sytuacji, gdy jesteśmy pewni swojego pomysłu i wiemy, że zwiększenie kosztów stałych w postaci dodatkowych ludzi przełoży się na dodatkowe zyski. Taka sytuacja ma miejsce, gdy ewidentnie nie wyrabiasz się ze swoją pracą. Masz zabity grafik pod sufit, a klienci dobijają się do drzwi. 
  2. Druga sytuacja to optymalny rozwój firmy, a w efekcie osiągasz obłożenie rzędu 70% 
  3. Gdy mamy dużą nadwyżkę i poduszkę finansową. A także wtedy, gdy jesteśmy przygotowani na dokładanie do biznesu w najbliższym okresie.

Czy potrzebujesz nowych ludzi?

Nie jestem w stanie podpowiedzieć jednoznacznie, czy powinnaś kogoś zatrudniać. Jest to uzależnione od:

  • Twojego celu, czyli tego jak bardzo chcesz być obecna w swoim salonie,
  • Tego ile czasu chcesz poświęcać na swoją firmę,
  • Tego, do którego roku życia chcesz aktywnie pracować.

Zbudowanie zespołu to proces, który wymaga bardzo dużo czasu i Twojej pracy.

Jeśli w perspektywie kilku lat chcesz spędzać w salonie mniej czasu to musisz zacząć działać już teraz.

W naszej branży bardzo często łudzimy się, że będziesz pracować, zespół sam będzie na siebie zarabiać, a Ty będziesz mogła w końcu odpocząć.

Rzadko kiedy taka sytuacja ma miejsce.

Żeby zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu, czyli momentu, do którego chcesz dojść, musisz nad tym pracować. Przestań być rzemieślnikiem, a zastanów się nad swoją firmą.

Pamiętaj, decyzja to wstęp do działania. 

Ponieważ SPAtoBIZNES. życzę Ci wSPAniałego biznesu. 

Co możesz zrobić dziś, żeby jutro prowadzić lepszy biznes? 

Pomyśl o sprzedaży!

ZACZNIJ DZIAŁAĆ!

Zdobywaj nowych klientów, zwiększaj obroty swojego biznesu!

Wskazówki? Bardzo proszę:

  1. Śledź mnie na YouTube i blogu, gdzie znajdziesz więcej treści, które pomogą Ci prowadzić rentowny biznes.
  2. Umów się na bezpłatną konsultację 1 na 1 i porozmawiajmy o Twoim biznesie <KLIKNIJ>

Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie

 

Marcin

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *